21st Century Mindset

21st Century Mindset

What the >beep< is going on?
We’re at a fundamental turning point in history,” siger Thomas Friedman, den ikoniske NY Times skribent, der dækker den globale teknologifront for avisen. Den mening er der andre, der deler med ham; b.la. nogle af verdens mest succesfulde venturekapitalister, der i en paneldebat kollektivt konkluderede, at vi skulle være heldige, om vi har set 0,1 % af digitaliseringen. 0,1 %! Måske har de ret. Måske har de ikke ret. Måske har vi allerede set 1 %, 3 % eller 5 % af, hvad vi kommer til i vores levetid – men det er gået op for os nu; meget få ting vil fortsætte, som det plejer. Vi har skabt en platform, et ufatteligt komplekst organ, en global kollektiv hjerne, som vi alle bidrager til at skabe og udvikle på daglig basis. Og som forventes snart at kunne videreudvikle sig selv, uden videre hjælp fra Homo Sapiens, men fra kunstig intelligens. Internettet er nok den største bedrift i menneskets historie endnu – og hvis vi antaget er 0,1 % af vejen, så skal vi geare os til nogle helt andre ting, allerede i vores nære fremtid.

Curiosity is power!
Følelsen af, at alt er nyt, kan du godt vænne dig til. At udviklingen går stærkere, er selvsagt. Samtidig med det taler man om en eksponentialitet i mange teknologier lige nu. De gamle lineære modeller for fremskrivning af et teknologisk felts progression er altså på vej ud. Og det giver enormt mange muligheder, for entreprenante sjæle, for nye start-ups, for innovation og teknologisk landvinding på niveauer, vi historisk set ikke har set før. Samtidig giver det enormt mange hovedpiner på direktionsgangene hos de store, gamle virksomheder, for den nye dynamik gør det vildt svært at forudsige konkurrencen, markeder, situationer, scenarier – og det har skabt stort kaos. Eller disruption, som vi kalder det.

At holde sig relevant i det nye globale marked bliver noget af en bedrift – og det kræver at vi forstår mulighederne og det mindset det 21. århundrede skaber for os. Hvor man i industrialiseringen synes at “Viden er magt” – så er viden i dag gratis. Frit distribueret. Tilgængelig for alle – i hvert fald de ca. 40 % af klodens population, der er på internettet. Så i det 21. århundrede er nysgerrighed magt. En nysgerrighed til at se muligheder, der aldrig før har eksisteret.

Mindset-bending
Everything that can be invented, has been invented!” Således lød ordene, fra en helt sikkert oprevet Charles Duell, der havde hidkaldt til en slags kriseforsamling i det herrens år 1899 hos den amerikanske patentforening. Foreningen havde ikke noget fremtidigt levebrød mere – for nu var alt opfundet. Sådan går historien i hvert fald. For man kan faktisk ikke helt blive enig om, hvorvidt det var Charles Duells egne ord eller hans forgænger Henry Ellsworths. Nuvel. Men at forestille sig, at nogen oprigtigt kunne mene, at nu ophører udviklingen. Nu er vi der. Nu behøver civilisationen ikke avancere mere. Det er nærmest spændende og mytisk – specielt når vi ser på årene, vi har foran os.

Fasten your seatbelt, please!
I de næste år kan du godt forberede dig på at sige wauw mange gange! Vores forestillinger om, hvad der er muligt og umuligt, vil ændres igen og igen og igen.

Kom med, og se på denne spændende model, som nogle af de mest progressive fremtidstænkere hos softwarevirksomheden Autodesk har lavet. Det er et innovationskontinuum. Men hvad den i virkeligheden beskriver er, hvordan dit mindset og din tænkning ændres sammen med verdens nye teknologiske vidundere og innovationer:

Umuligt
Først synes vi noget er umuligt. En ide, der aldrig er ført ud i livet før. Noget, ingen har gjort eller måske tænkt over endnu.

Upraktisk
Hvis det så ikke er umuligt mere, så er det i hvert fald meget upraktisk. Måske mangler teknologierne til at gøre innovationen tilgængelig til mere end få mennesker. Måske er det for dyrt, for svært, eller måske mangler vi kendskab og ekspertise.

Muligt
Fra upraktisk blev innovationen pludselig mulig. I denne fase er der stor vækst for innovationen, ofte er der mange penge, store karrierer og virksomheder, der boomer her.

Forventet
Vi har vænnet os til, hvad der er muligt. Nu begynder vi faktisk at forvente, at det nu forholder sig på den nye måde.

Krævet
Til sidst er det et krav – et fundament. Noget, der bare er. Noget, vi ikke kan leve uden, men som er blevet en almindelighed. Et stykke af den nye verden.

Et eksempel:
Mobiltelefonen

  • Impossible. At tale i en telefon uden ledning, der er mobil – impossible!
  • Upraktisk. 1940’erne: Okay. Måske ikke umuligt, så – men meget upraktisk. Og tung.
  • Upraktisk. 1980’erne: Upraktisk, dyrt og med dårlig dækning! Til gengæld smart? Fasen kan strække sig hen over mange år.
  • Muligt. Massedistribution af mobiltelefoner med virksomheder som Nokia i spidsen, der introducerede en billig, holdbar mobiltelefon, som man endda kunne spille Snake på!
  • Forventet. Selv på de vanskeligste steder på planeten – som til Burning Man midt i Nevadas ørken.
  • Krav. Et krav fra de fleste af os allerede nu – og selvfølgelig fra fremtidens kommunikatører.

 

Kortere loops
Charles Duell og hans kolleger på det amerikanske patentkontor har ikke været igennem en brøkdelen af de loops, vi allerede har taget igennem modellen her. For dem var det nok umuligt at forestille sig elektricitet i alle hjem, og at man transporterede sig i en såkaldt automobil. For os bliver det noget helt andet. De mange loops fra umuligt til krævet vil efter alle forudsigelser i dag komme til at gå meget hurtigt. Og kun tage til i fart på grund af udviklingen i computerkraft og eksponentielle teknologier.

Det i sig selv stiller helt nye krav til vores forestillingsevne og til virksomhedens og individets agilitet. Et Innovationskontinuum, der sætter op i fart, kræver et skills-kontinuum, der gør det samme. Altså, hvis du vil holde dig relevant.

Forandringselskende
Engang skulle vi være forandringsparate. Parate til det nye, der måtte komme.

Den går ikke mere
I dag må du være drevet af forandringer, hvis du vil sidde forrest i bussen og ikke blive disruptet. Faktisk er der måske endnu en dimension til det at være forandringsdrevet og ikke forandringsparat. Du skal kunne trives, stortrives, i VUCA-verdenen (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous).

Tilbage i Autodesks førerbunker på Pier9 i San Francisco mener Maurice Conti, at det måske er et af de bedste bud på et 21. århundredes top skill. “Thriving in change. If you can do that, you´re good

Du skal elske forandring, fordi vi umuligt kan forestille os det impact, vi bliver udsat for i de næste 5-10-50 år

AV!
Når en virksomhed knækker halsen – eller blot får stjålet betragtelige markedsandele, fordi en (ofte) mindre virksomhed tilbyder et alternativt produkt der dækker brugerens behov, til en billigere pris eller en større bekvemmelighed/convenience – kalder vi det for disruption.

Og mange nye start-ups er baseret på de nye teknologier, hvilket gearer dem til at kunne lave pivots, flytte sig hurtigt og leverage det potentiale og de muligheder, teknologierne giver. Det giver en ny dynamik. Et nyt marked.

Indenfor de eksponentielle felter finder vi teknologier som kunstig intelligens, bioteknologi, 3Dprint, nanoteknologi, gensekvensering, virtual reality, et hav af robotter og meget mere. Ting, der er svære for os at forstå det fulde impact af – men som vi konstant bliver nødt til at øve os i, hvis ikke vi vil overraskes ubehageligt.

Og hvordan kommer de næste år så til at se ud?
Amazons CEO Jeff Bezos svarede en interviewer, der spurgte ham, “hvad ændrer sig de næste 10 år?” med “hvad ændrer sig ikke de næste 10 år?” For det er de ting, der ikke forandrer sig, man kan bygge en forretningsstrategi omkring. For Amazon betyder det lave priser, hurtig levering og et stort udvalg. Det er utænkeligt, at kunder gerne vil have langsommere levering og dyrere varer fra et mindre udvalg.

Og hvad betyder det spørgsmål så for dig? For din virksomhed eller organisation? Kan du besvare det, så har du fundet en strategisk hjørnebrik i puslespillet, der langsomt vil afsløre billedet af, hvordan fremtiden kommer til at se ud – og hvem der stadig er med i billedet.

Hvilke kundeønsker og værdier vil ikke ændre sig de næste 10 år?