Din hjerne elsker motion – selv om du måske ikke gør det!

Din hjerne elsker motion – selv om du måske ikke gør det!

Du bliver høj af motion – og så gør du samtidig din hjerne lykkelig!
Din lykke er subjektiv – og en svær størrelse at definere. Er lykke familien, børn, venner, et fedt job, penge, dyre vine – eller bare at være i nuet? At måle lykke er lidt som at måle styrken, du skal have i dine brilleglas, det er kun dig selv, der kan stille skarpt på, lige præcis hvornår du er lykkelig. Men videnskaben viser dog nogle veje til ting, der beviseligt gør dig mere lykkelig – én af dem er sport!

Når vi dykker lidt ned i lykkeforskningen, så finder vi Matthew Killingsworths enorme studier, der inkluderer lykke-data fra over 20.000 personer. Det er verdens største af sin slags! Studierne viser, at sport ligger nr. 2 på listen over, hvilke aktiviteter der gør os lykkeligst – (og ja, gæt selv, hvad der er homo sapiens’ lykke-aktivitet nr. 1) – så sport er altså i den grad vigtigt, når man vil booste lykkebarometeret!

Også Tal Ben Shahars forskning viser fantastiske følgevirkninger af sport – Tal er ph.d. fra Harvard University og har fastlagt, at man hjernekemisk får et boost, der svarer til at tage den dobbelte dose af de stærkeste antidepressiver på markedet, når man dyrker 30-40 minutters moderat sport tre gange om ugen.

Når du dyrker motion, udskiller hjernen et stof kaldet endorfiner. Når endorfiner udskilles, skaber det en følelse af at være høj eller påvirket. Stoffet virker også smertestillinende og har en lang række andre fantastiske følgefølelser såsom succes, lykke og lyst.

Endorfiner skaber også fænomenet Runner’s high. De fleste kender det fra deres løbetur, når benene begynder at være tunge, åndedrættet besværet og det hele føles hårdt; så er det, at Runner’s high-følelsen pludselig kan komme og følelsen af en behagelig tilstand, hvor benene igen føles lette, og evt. stigninger på din tur føles fladere. Du har det faktisk godt her. Det er som en lille rus, der nærmest føles bedøvende. Denne tilstand opstår netop på grund af de endorfiner, hjernen udskiller.

Ifølge læge John Ratey er motion skabt for hjernen – det er bare heldigt, at det også er godt for kroppen. Hans forskning viser nemlig, at motion er det mest betydningsfulde redskab, man kan benytte, når man gerne vil optimere sine hjernefunktioner. John Rateys forskning viser også, at man skaber nye hjerneceller, når man dyrker motion. Så hvad venter du på?

Det er ikke kun motion, der kan hjælpe dig, når du skal være mere produktiv, kreativ eller bare være glad. Dine madvaner har også meget at skulle have sagt! Det kan hurtigt lyde som noget, man har hørt mange gange før, men vi må huske på, at det er mad, vi spiser, og ikke kalorietabeller. Mad er en nydelse og en glæde – og der er gode råd at følge, som du muligvis ikke var klar over! Vidste du f.eks. at mynte gør dig mere fokuseret? Og at kanel gør din indlæringsevne bedre?

Maden vi spiser kan have mange forskellige funktioner. I forhold til hjernen kan vi dele maden op i ”brain boosters” og ”brain busters”. Busterne er især hvide, raffinerede, processerede fødevarer, der ikke giver din hjerne varig energi. Boosterne derimod tæller bl.a. fiskeolie, kaffe, vanilje, blåbær og mørk chokolade. Fiskeoliens effekt er meget veldokumenteret og har beviseligt en række gavnlige effekter på hjernen og vores hukommelse. OG der er heldigvis også godt nyt for chokoladeelskere: For nylig er kakaoog chokoladeprodukter blevet reklassificeret til at være næringskilder til de antioxidanter, som kaldes polyfenoler. Undersøgelser har vist, at visse former for kakaopulver har en antioxidant aktivitet, som svarer til eller er større end den, der findes i mange frugter og grønsager. I mørk chokolade virker antioxidanterne dobbelt så godt som i svesker – der ellers er nr. 1. Heldigt!

Ud fra Matthew Killingsworth’s studier ved vi, at sport ligger nr. 2 på listen over ting, der gør os lykkelige. En smule længere nede finder vi meditation på en 8. plads. Det er ikke mange år siden, at meditation blev set lidt som en underlig praksis, omringet af tåge fra røgelsespinde. Sådan det ikke længere, da vi er blevet mere bevidste om, hvad meditation egentlig kan gøre for os og vores krop.
Videnskab fortæller og bekræfter os, i at meditation gør mirakler for vores hjerner – og faktisk også for kroppen. Meditation giver en roligere hjerterytme og åndedræt, og det får også mængden af det onde stresshormon kortisol i kroppen til at falde. Killingsworths studier viser bl.a. også, at menneskets tanker vandrer ca. 50 % af den vågne tid. Jo lavere dette tal kan blive, jo gladere vil du være, da det at befinde sig i nuet gør dig mest glad. Det har du nok hørt før – men det er der rigtig god evidens for i videnskaben – og her kan du altså med fordel benytte de meditative teknikker.

Hvad kan du selv gøre i din travle hverdag?

  • Træn! Dyrk 30 min. sport tre gange om ugen – jo hårdere, jo bedre! Men overvej også at bruge gåmøder på jobbet i de situationer, hvor I ikke behøver at sidde hen over PC’en på kontoret. Lav for eksempel en 3 og en 5 km rute, som du ved hvor lang tid tager, så den passer til forskellige møder.
  • Få nok zzz-zøvn! Hjernens funktionalitet daler for hver vågen time, fortæller søvnforskere. Og de 7-8 timer er enormt vigtige, også for dit humør. På dage, hvor du har sovet for lidt, er du gennemsnitligt 30 % mindre glad, viser Killingsworths studier. Måske kunne du endda tage en lille 15-20 min. lur på en lang arbejdsdag?
  • Husk mynten! Mynte gør dig mere fokuseret og frisk. Brug det i te, vand, i maden eller som olie for at give din hjerne et boost.
  • Tag fiskeolie! Vil du gerne have en højere IQ, bedre indlæring og mindre migræne? Så tag fiskeolie hver dag! Det gør mirakler for øverste etage!
  • Drik kaffe! Kaffe er på listen over brainboosters, jubiii! Men mere koffein er ikke bedre – to kopper formiddag og eftermiddag, så er du så vågen, som det hjernekemisk er muligt for dig at blive via kaffen.
  • Skriv! Skriv ned, hvad der gør dig glad – hver dag – det hjælper med at træne din hjerne i at tænke positivt. Skriv for eksempel tre ting hver dag. Neuroforskere fortæller, at denne metode er en af de letteste til hurtige og varige resultater.
  • Gør noget godt! Når du gør noget godt for andre, så få du hjernekemisk selv den største gevinst! Mon der er en kollega, der fortjener en god kop kaffe eller lidt hjælp i dag?