Dit kontor = din innovationsevne

Dit kontor = din innovationsevne

Et fedt kontor og den rigtige indretning er ikke bare godt for innovationsevnen i din virksomhed – det er også rigtig vigtigt for din bundlinje. Hjerneforskning og store studier af high performance-kulturer er nemlig med til at afsløre, at vores indretning kan gøre en kæmpe forskel i vores daglige arbejde, som kan betyde op til 31 % øget produktivitet og en tredobling af kreativiteten. Verdens mest innovative virksomheder som Facebook, Pixar og Google tager alle deres indretning meget seriøst – for de har målt og vejet, at det er en af de vigtigste ting for at skabe videndeling på tværs, nedbryde silo-strukturer og skabe et miljø for radikale ideer og kreativitet.

Men hvorfor? Jo – engang havde vi genier, der arbejdede alene (tænk på Leonardo da Vinci), senere kom industrialiseringen, og magten blev centreret, her var der mange, der stod ved samlebånd og arbejdede på fabrikker med chefer og chefers chefer. SÅ KOM DIGITALISERINGEN – pludselig opstod der fænomener som åben innovation og crowdsourcing, magten decentraliseredes, og innovation og geniale ideer blev skabt af mange! Det er ca. her vi er i dag. Vores organisationer og brancher digitaliseres én efter én. Vinderne er dem, der bruger mange til at kvalificere og udvikle ideer – altså ikke de organisationer, der opdeler deres ansatte i siloer og hierarkier. Men hvad med indretningen? JO – grupper og teams og ansvarsområder vil altid skabe tilhørsforhold i en virksomhed, ikke nødvendigvis siloer – men tilhør. Indretningen kan hjælpe viden med at florere. Og med florerende viden på tværs af siloer og ansvarsområder VED vi fra studier, at kreativiteten er højere i virksomheden. Højere kreativitet betyder mere innovation, mere innovation betyder bedre bundlinje og bedre adaption i det nye digitale landskab. Så lad os tage et kig på, hvordan de gør. Her får du syv konkrete ideer, du kan kopiere:

Flere lounges end faste pladser
Da Marissa Mayer (tidl. Google) blev CEO for Yahoo!, valgte hun at redesigne hele kontoret. Yahoo! skulle nemlig have flere lounges end faste kontorpladser, fordi lounges opfordrer de ansatte til at arbejde forskellige steder og ikke bare fra en fast plads – og netop dét princip har en positiv indflydelse på videndelingen og på ”serendipitous innovation”, tilfældige lykketræf, hvor videndeling og eksperimenter leder til innovation og nye produkter.

Whiteboard-overflader
Hos Citrix havde man en meget lukket R&D-afdeling, som havde svært ved at åbne op og fortælle om deres projekter, selv om det var blevet dem påbudt af ledelsen. For at ”nudge” dem til at lære den nye åbne innovationskultur, de i dag ønsker at sætte fokus på, valgte Citrix at klistre whiteboard-film på ALLE vandrette overflader i virksomheden. I dag kan man således finde whiteboard-overflader i kantinen, ved kaffemaskinerne og ja selv på toiletterne nogle steder. Virkningen? Den var fænomenal. Ingeniører og andet R&D-godtfolk forklarer og taler jo ret meget i tegninger, så i løbet af en måned så man tegninger, forklaringer, projektskitser, ideer, nye produkter osv. sprede sig på overfladerne rundt omkring i virksomheden.

Køkkener med stole boltet i gulvet
Hos Google har man små the-køkkener for hver 50 meter i det store Googleplex i Mountain View i Californien. I nogle af køkkenerne finder man stole, der er bolet fast i gulvet – og som vores gode ven Mamie Rheingold, der leder innovationsaktiviteterne i Google Garage, fortæller, så er det for at ”tvinge” de ansatte til at komme tættere på hinanden. Det er meget populært at sidde og arbejde i køkkenerne – og hvis du sidder tættere på andre, så er chancen for, at du overhører, hvad de taler om, større.

Internetmemes som mødelokalenavne
Hey, vi går til møde i ”Charlie bit my finger”. Denne sætning kan du overhøre hos Facebook, de har nemlig valgt at kalde alle deres mødelokaler op efter populære internetfænomener som videoen ”Charlie bit my finger”. Hvorfor? Fordi Facebook skaber internethistorie og gerne vil relatere sig til de øvrige store historier på internettet som videoen, der i dag har tæt på en milliard visninger. Hvilke historier relaterer din virksomhed sig til?

Toiletterne i centrum
Hos Pixar ligger kantinen og toiletterne i hovedkvarterets midte. Alle ansatte spiser og bruger toiletterne hver eneste dag – og fordi de ligger centralt, ja så skal du fysisk flytte dig fra den ene ende af Pixar til centrum – og det gør alle 1.200 ansatte. Det betyder, foruden liv og cafe-stemning i epicenteret af virksomheden, at du møder dine kolleger tilfældigt når du spiser eller går på toilettet. De mange tilfældige møder gør, at du kommer i snak med kolleger, du ellers ikke ville falde i snak med – tilfældig snak giver nye ideer og perspektiver, du måske ikke havde tænkt på, og skaber sociale bånd på kryds og tværs af virksomheden, som ellers ikke var opstået.

Hav prototyping-kits på bordene
Du sidder ved et bord, der er fyldt med LEGO – hvor mange sekunder går der, inden du begynder at bygge noget? Nok ikke så mange! Vores omgivelser opfordrer os hele tiden til at gøre ting – eller til ikke at gøre ting. Innovation kan man fordre via prototyper og det at tænke med hænderne, så efterlign verdens mest succesfulde designuddannelse hos Stanford d.school – hav Prototypingbins ved alle borde, så kreative mennesker kan bygge koncepter, produkter, ideer og services lynhurtigt. Ved at fjerne fagsnak og fagudtryk omkring et produkt eller en ide, får du flere inputs til brugen og til innovation fra andre, som måske tidligere ikke ville have kunnet ”blande” sig i snakken. Prøv det!

R&D og gæster
Den enormt succesfulde design-platform Etsy.com har lavet et kreativt sted der hedder Etsy Labs. Etsy Labs er et værksted for designere og andre hobbyister, der laver ting og sælger via Etsy, hvor de kan få hjælp til deres designs, udførslen, få taget professionelle billeder osv. MEN – i virkeligheden er det slet ikke ”bare” tilfældige ansatte, der er på Etsy Labs, hvor der i øvrigt er cafe-stemning og dufter af kaffe og hjemmebag. Det er nemlig Etsy´s R&D-team. Ved at lade R&D-teamet hjælpe Etsy-brugerne, får de nemlig hele tiden inputs til, hvordan de bør og kan forbedre deres online platform og øvrige services – fra slutbrugerne. Innovationsprocessen, der ellers ofte er godt gemt væk i modervirksomheden, er altså her kortsluttet da R&D-teamet går op og ned af slutbrugerne hver dag på Etsy Labs. Her skaber den fysiske ramme altså mulighed for at lave en udviklingssfære, der både kommer Etsy og Etsy-brugerne til gode. Genialt!

Vores kontorer er altså ikke BARE et sted, hvor vi skal sidde og arbejde. Vores kontorer skal fungere som en facilitator af innovation, af videndeling, af kultur og som en silonedbryder i store virksomheder.